a tizedik fekvés használata (pláne G-húron), az akkordok állandó durva (rendszerint vagy ritmustalan, vagy túlzottan is ritmikus) törése, az állandóan jelenlevő zsíros vibrátó nem a Bachhal szembeni tolerancia védjegyei. Ugyanígy tele van túlzásokkal és kisstílű vitákkal a historikusok tábora is. Mindenesetre jó lenne, ha mindenki (különösen az előadóművészek és tanárok, a legfelsőbb szinttől kezdve) utánaolvasna, utánanézne mindennek, aminek lehet - legalábbis ha Bachot tanít és játszik. Ez még persze semmire sem garancia, de talán a gondolkodás, a megközelítés sokaknál változna egy kicsit, s a dölyfös "így kell csinálni, mert azt mondtam" megközelítés elmozdulhatna kissé az alázat irányába. Lehet persze, hogy ha Bach feltámadna, a mai fül számára elfogadhatatlanul játszaná saját műveit, de ez kevéssé valószínű. Ezért ilyesféle érvekkel ("Bach itt ezt és ezt akarta") nem érdemes dobálózni semelyik táborban. De a korról, a szerzőről magáról sokmindent meg lehet és meg is kell tudni. Ezek fényében talán közelebb juthatunk Bachhoz. A célunk csak ez lehet, mert abban nyilván mindenki egyetért: Bach mindannyiunknál jobb zenész volt.
Ittzés Tamás
(Kecskemét, 2004. január 8.)
1. A XIX. században már szerepeltek Bach szólóhegedű-tételek a hegedűsök műsorán, bár rendszerint utólag komponált kísérettel. Joachim felvételei messze a legjobbak a századforduló környékéről, s véleményem szerint Menuhinénál biztosabb stílus- és formaérzékről tesznek bizonyságot. (vissza a főszöveghez)
2. Menuhin Bach-játékáról Bartók is felsőfokon beszélt - persze Bartók sem lehetett birtokában azoknak a zenetörténeti információknak, amiket ma már ismerünk. (vissza a főszöveghez)
3. Bizonyos vonások ugyanis egészen másképp szólnak, másképp "működnek" a barokk vonón, s azt a fajta ruganyosságot kellene megpróbálni létrehozni (legalább hangzásban) a modern vonóval is. Néhány vonás kifejezetten kényelmes és magától értetődő lesz barokk vonóval. (vissza a főszöveghez)
4. Személy szerint én ma már nem hallgatnék meg szívesen egy János-passiót Klempererrel, de mai modern zenekarral sem, csak korabeli hangszereken játszókat foglalkoztató historikus együttessel. A hegedűszólisták között még nincsenek Gardinerek, Herrewegék. Kuijken, Manze és a többiek nem olyan kaliberűek, mint a régi nagy hegedűsök. De sokmindent a mai nagyoknál jobban tudnak. (vissza a főszöveghez)
5. Nyugat-Európában a hegedűsök főiskolai, egyetemi repertoárja (legalábbis a jobbnevű intézmények nagy részében) nem a nálunk megszokott romantikus darabokra épít, ellenben a barokkot és a klasszikát sokkal kiemeltebb fontosságúként szerepelteti. (vissza a főszöveghez)
6. Nem helyénvaló ilyenkor arra hivatkozni, hogy az adott helyen és időben csakis a közönség reakciója számít, az, hogy milyen élményt tudott a hallgatóknak nyújtani az előadó. A tétel igaz, de nem mentesít a szerző eredeti szándéka irányába tett kötelező tapogatózásoktól. (vissza a főszöveghez)
DLA-dolgozatok tartalomjegyzék